-MaSiH aDa WaKtU_

-MaSiH aDa WaKtU_

Tuesday, December 16, 2014

Palestin beribu langkah sudah ke hadapan, apa alasan kau?





Latest video baru diterima dari saudara di Palestin...

Apa lagi alasan aku dan kau??

--------------------------------------------

Hanya meraka yang sudah melihat video ini dan memahmi dengan mata hati akan berkata "apa lagi alasan aku!!"

Woi anda! Ye anda yang sedang membaca ini,

Cukup cukuplah bermanja,
Mereka di palestin, "menggila" dengan amal jauh ke hadapan kerana bangkit dari manja tahun 1949, ketika hammas mula di tubuhkan.

Cukup cukuplah beralasan,
Mereka, team Bridge Al-Qassam siap ada team komando laut lagi, jika ikut logak akal, mustahil untuk mereka membina rijal kerana mereka boleh beralasan CCTV israel akan ditect segala latihan mereka, tapi mereka jadikan syahid itu dihadapan jika kem latihan di Bom... ye cuma kita yang sebenarnya mencipta alasan untuk tidak mahu memaksa diri memtarbiyah diri.

Cukup cukuplah tido lama,
Mereka bangkit seawal sebelum subuh, dikatakan jika tiada qiam, tidak mungkin jadi team hammas, apatah lagi nak jadi team komando laut.... memang fail lah! Bila kali terakhir anda qiam dalam minggu ni?

Cukup cukuplah bagi alsan dunya,
Mereka mengejar akhirat terus akhi ukhti, kau masih kata sibik dengan assigmnt, anak bini, keluarga sepupu kahwin lah, memikirkan kerjaya, jika itulah alasan mereka, nescaya hammas akan terus ke belakang... jika di kau terus beri alasan, mutarobbi di kau juga akan cipta alasan yang sama. Percayalah!

Cukup cukuplah asyik masalah jahiliyah peribadi,
Mereka tiada masa nak fikir hal peribadi kerana di hadapan mereka hal ummah, mereka bercita besar memenangkan tanah muka bumi islam, kita hanya fikir memenangkan hal diri sendiri. Woi!!!!

Cukup cukuplah buat teori sendiri,
Mereka beramal seiring dengan fikrahnya, fikrah itu hidup dari murobbinya sehingga generasi berikutnya, kenapa tarbiyah kita tidak bergitu? kenapa murobbi kita gila-gila beramal, tapi kita beralasan? mungkin kerana fikrah itu belum hidup sebati dan kerana beli buku fikrah tak pernah habis... pfft. Akh itu akan mengutamakan kerja daripada berbicara (Fiqh Dakwah, mustafa mashyur, m/s 25)

Cukup cukuplah jadi madu',
Mereka faham medan bercakap dan medan beramal jauh.. jauh sekali berbeza, kita pula ramai yang memilih dakwah di blog, FB, Whatsapp, flashmop, buat video dan jaga gerai palestin, Bila offer jadi murobbi/ah tangguh dan menolak, kerana takut nak jadi qudwah, risau nak mentarbiyah orang!!, kalau alasan itu, jangan sembang nak kahwin, kerana BM itu adalah sekecil medan murobbi untuk anda...

Cukup cukuplah mengadu pada manusia,
Mereka meletakkan kebergantungan total pada Allah, lagi sekali ikut logik,boleh sahaja palestin itu lenyap jika di campak TnT, tapi Allah pelihara dan memenagkan bumi palestin kerana mereka menghidupkan Allah dalam Hati mereka, TnD mereka Hidup dalam jiwa semua pemuda mereka.

Cukup cukuplah mengambil yang senang,
Anda lihat!! semua sunnah mereka telah ambil, sunnah berenang, mereka siap ada team laut lagi, ikhwah akhwat kita, ada yang sampai sekrang tak pandai bereang lagi!! pfft,

Mereka siap kuasai sunnah bergusti lagi, kita nak datang usrah pun tidak ontime, nak join wasail tarbiyh yang lain seperti mukhayyam punya lah berat.pfft.

Mereka kuasai sunnah memanah lagi/ senjata/ peluru /  alat perang, mereka mahir walaupun susah nak dapatinya, ikhwah akhwat pulak, akademik asyik cukup makan, siap bagi alasan, "cukuplah lulus ala kadar". pfft. ikhwah sepatutnya dean List, TnD apatah lagi!!

Mereka siap mahir menunggang kuda lagi, sunnah habis mereka balun, kita, bawak kete manual pun tak boleh, akhwat kalau tak pandai bawa motor peliklah, lebih mudah dari mununggang kuda,tapi kalau ikhwah tak boleh bawa motor, "memang starlight atas dahi baginya".

Dan ketahuilah, semua sunnah mereka telah ke depan, dan sunnah yang terbesar iaitu "dakwah", telah jauh mereka tinggalkan kita, mereka telah beramal sebelum Bridge Al-Qassam wujud lagi, mereka telah menjadi qudwah kata-kata, perbuatan dan impian pada anak-anak mereka sejak kecil lagi, kita??

Cukup cukuplah... saya tak tahu nak cakap apa lagi di hadapan Allah, cukuplah video itu membuatkan aku dan "anda malu", mereka (palestin), gila - gila beramal, itu (hasilkan video) kerja part time mereka buat... kita full time pula pilih yang mudah??

Cukup cukup lah woi!!

p/s : seriously, aku tak senang sekarang, tidak rela menutup mata, kerana sunggguh malu all out saudara ku di sana, mereka ada hujjah d hadapan Allah, kita pula banyak memilih yang senang dan cari dan cari alasan!! tunggulah di hari muka nak beri alasan apa kelak!!

No comments:

Post a Comment