Tarbiyyah Itu bukan tak
payah, tapi “Petrol”
Ohoiii.
Kenderaan bermotor dan bahan api tak dapat dipisahkan. Ada kenderaan bermotor menggunakan
petrol, ada yang guna benzene, ada yang guna kerosene, ada juga yang guna NGV,
dan kini, Kenderaan hybrid terbaru menggunakan hydrogen sebagai bahan
api. Bagi kereta biasa di Malaysia, bahan api yang popular adalah petrol
tanpa plumbum RON 95. Walau apa pun bahan api yang digunakan, yang
penting, ia diperlukan untuk menghidupkan enjin seterusnya menggerakkan kereta.
Jom kita
bedah daripada kisah kereta Myvi QTF dan minyak petrol tanpa plumbum RON 95.
Untuk
menghasilkan pembakaran dan menggerakkan piston dalam enjin, petrol perlu masuk
ke dalam enjin terlebih dulu. Bekalan petrol yang mencukupi untuk enjin sangat
di butuhkan. Maka, untuk setiap perjalanan, tangki petrol perlu sentiasa di isi.
Dalam
sebuah perjalanan, kereta Myvi akan bergerak selagi mana petrol cukup.
Sekiranya petrol kering dan tidak diisi, enjin kereta Myvi tak dapat meneruskan
kerja lantas membantutkan perjalanan. Jika pedal minyak ditekan walaupun petrol
telah kering, enjin akan terus mati. Setelah enjin mati, ia tak dapat
dihidupkan terus setelah mengisi petrol ke dalam tangki. Ia tidak semudah
memulas punat kunci. Sedikit isipadu petrol perlu di masukkan ke dalam enjin.
Kerja ini agak susah dan leceh untuk dilakukan.
Sebab
itu lah, isipadu minyak perlu sentiasa berkadar langsung dengan sejauh mana kilometer
perjalanan. Lebih jauh dan laju kereta Myvi memecut, lebih banyak petrol yang
diperlukan. Bekalan perlu sentiasa cukup. Andai bekalan petrol hampir kering,
kereta Myvi perlu singgah di mana-mana stesen minyak untuk isi tangki. Bekalan
yang baru akan menampung perjalanan seterusnya.
Semasa
mengisi tangki di stesen minyak, pemilihan jenis bahan api mesti tepat. Jika
enjin petrol diisi dengan diesel, rosak lah kereta. Perjalanan terus terhenti.
Kena singgah bengkel untuk baiki enjin. Kereta Myvi futur 2-3 hari. Rugi masa,
rugi tenaga, rugi duit dek kesilapan memilih bahan api.
Petrol
Dalam Dakwah dan Tarbiyyah
Dakwah
ini perjalanan yang sangat jauh dan panjang. Bekalan yang sufficient atau lebih
sangat-sangat diperlukan untuk meneruskan jalan ini. Seorang akh atau ukht akan
pendek nafasnya atas jalan ini andai bekalannya tidak mencukupi. Demikian
kaitannya dengan petrol RON 95. Tarbiyyah umpama petrol dalam perjalanan dakwah.
Usrah, halaqah, daurah, jaulah etc. adalah stesen-stesen minyaknya. Tugas-tugas
dakwah tak dapat diteruskan andai bekalan tarbawi tak mencukupi. Bagaimana
mungkin seorang akh mampu bergerak sedang jiwanya kosong. Atas dasar apakah
yang mampu menggerakkannya di atas jalan dakwah yang panjang dan berliku ini.
Andai
seorang dae’i itu terus memaksa dirinya atau dipaksa untuk menjalankan
tugas-tugas dakwah sedang bekalannya tidak cukup, mungkin berlaku seperti enjin
kereta Myvi yang kehabisan petrol. Ia akan terhenti. Ia akan future. Untuk
menggerakkannya kembali, usaha yang lebih sukar dan leceh diperlukan, sama
macam mengisi petrol ke dalam enjin yang letaknya jauh di dalam bonet.
Begitu
juga halnya jika seorang akh mendapatkan bekalan tarbawi yang tidak tepat.
Instead of petrol iman, diesel jahiliyyah yang diisi ke dalam tangki enjin
hatinya. Jika ini berlaku, rosaklah hati si akh tersebut dan memaksa proses
pembaikan yang mungkin memakan masa yang lama. Adeh. Banyak juga tenaga, masa
dan wang yang perlu dilebur. Nauzubillaah.
Begitulah
halnya jalan ini. Bekalan iman yang mendalam dan berterusan adalah pembakar
enjin dakwah ini. Hanya tarbiyyah yang berterusan mampu membekalkannya.
Bagaimana
tarbiyyah kita?
Cukupkah
untuk perjalanan yang panjang, jauh dan payah ini?
No comments:
Post a Comment