-MaSiH aDa WaKtU_

-MaSiH aDa WaKtU_

Friday, December 26, 2014

Bedah : Banjir



Ah . . . . .

Aku rasa useless sebab tak dapat tolong banyak mangsa-mangsa banjir ni.

Padahal kawan-kawan, ikhwah akhwat, keluarga ku sendiri sedang susah kat sana...

Kalau lah, dengan banjir kita rasa cukup hiba, sedey, update selalu keadaan, bertanya khabar, risau bersangatan, sesak memikirkan situasi keluarga...

Begitulah sepatutnya perasaan yang lebih lagi apabila kita lihat umat sedang sakit tenat.. ye, sakit tenat yang lebih parah dari banjir,  Masalah ummat yang membarah dan mungkin menjadi punca kepada berlakunya banjir atas azab daripada Allah.

Betapa tak logiknya, dan susah diterima akal. . . Apabila keluarga sedang susah banjir, kita di IPT tak ambil tahu dan tak buat sesuatu . . sebab apa?

Sebab dengan selesanya kita di dewan kuliah!

Sebab siapa mangsa banjir tu dengan Aku!

Sebab Aku dengan exam ni lagi penting!

Sebab Aku tak kena apa - apa la!

"Sudah merasa amankah kamu, bahawa Dia yang di langit tidak akan membuat kamu di telan bumi ketika tiba - tiba ia terguncang"
[67:16]

Allah bagi sirent maut ini!!

Bukan, apabila kita tidak menghadapi, kita rasa selesa, tapi yang sepatutnya kita beriman dan perlu sedar, segala hint / tanda - tanda yang Allah datangkan, Adalah untuk bangkitkan kita! Bangunkan kita dari lena!

Lagi susah untuk kita terima, ikhwah yang masih dok tercongok depan meja dok risau tak tentu pasal, pasal exam die, pasal kerjaya dia, pasal kahwin dengan siapa, pasal masalah peribadi dia. . . padahal kawan-kawan, masyarakt, umat ini tengah hadapi mende lagi besar daripada banjir !!

Nah, jika tanya kemanusian pada hal ummat ini, Mana kemanusiaan kita?!! Mana Syahadatil Al-Haq kita !



p/s : Terus berdoa dan berdoa, ketika dalam musafir anda, dalam keadaan hujan, ketika sakit, kerana ia mustajab,tiada hijab,  dan sangat hampir dengan diperkenankan.


No comments:

Post a Comment