-MaSiH aDa WaKtU_

-MaSiH aDa WaKtU_

Tuesday, December 2, 2014

Bedah : Si penarik dan Lori Tarik


Jadilah kita seperti Lori tarik ini.

Ia akan datang bila kita perlukan. Al-Akh itu akan datang menerpa Madu'nya, dan manusia sekeliling yang sedang dahaga.

Ia akan datang untuk menyelesaikan masalah kita, itu jugalah sang Al-Akh, datang untuk menjadi "alat" kepada hidayah, mengetuk manusia.

Ia akan datang untuk angkut apa sahaja kenderaan kita, dalamkamus hidupnya"tiada istillahmustahil, semua kenderaan saya boleh stell bang", begitu juga sang Daie, berat mana masalah dia, anak buah, beratlag masalah ummah ini, namun sang murobbi itu akan katakan boleh Insya Allah, try dulu, jangan kata tak boleh sebelum buat.

Ia akan datang offer pelbagai untuk kita, itulah juga sang daie, dia akan datang pada madu'nya meng-offer pelbagai agenda konspirasi tarbiyah, lebat mana sembanganya, dia akan akhiri dengan offer juga, "jom tarbiyah".

Ia terus sabar, walaupun di tohmah orang sekeliling kata nak ambil kesempatan, sang madu' yang rosak akhlak dan ketenya terus menerus menolaknya, ia akan tetap juga menunggu di situ dan kadang mengambil kesempatan meng-offer juga... tinggi sabarnya.

Ia akan tebalkan muka juga untuk datang offer dengan bagi name card, dengan offer nak bantu, walaupun orang tak nak, dia akan try dan try dan try lagi, tiada erti give up dalam kamus hidupnya.

Ia punya link dan network sekerja yang ramai, kemalangan disana, akan ada d sana yang turun bantu, di lebuh raya ada, jalan kampung ada, dalam belukar, semak juga, dan ada sahaja lori ini, itulah juga dakwah ini, luas, ramai ikhwahnya, bantuaanya d mana sahaja mampu turun dan ada.

Jika sekalipun tempat itu jauh ke dalam, tapi perlukan khidmat tarik, ia akan datang juga, begitulah juga sang Daie, jika di sana perlukan untuk hidupkan medan, menyentuhkan orang yang perlu dsana, Ia akan turun juga bahkan lebih lagi usahanya.

Ia tidak mengharapkan balasan, ia hanya kata "takpe bila dah sampai ke destinasi, kita stellsana", itulah juga dakwah, kita tidak pernah mengharapkan balasan dan habuan dunia, bila tiba masanya ke destinasi syurga, di sana ada balasan dan ganjarannya tersedia. walaweh

kita tak suruh datang pun dia dah datang buat kerja, apatah lagi kalau contact dia, lagilah dia datang. Itulah Daie seharusnya, terus bekerja dan sensitif bila ada wasail tarbiyahnya atau panggilan dari ikhwahnya.

Ia panctual dengan masa, jika kelewatan, maka habis di ambil oleh jahiliyah, maka team lori tarik ini sungguh laju dan agresif. Begitu juga seharusnya pada sang daie, awal lebih awal datang liqo'nya dari naqib, lebih awal sedia sebelum mulanya program, bersegera berada di masjid surau awal sebelum kumandangnya adzan. 



No comments:

Post a Comment