-MaSiH aDa WaKtU_

-MaSiH aDa WaKtU_

Thursday, November 21, 2013

Sasuka itu



Sasuka,

Sasuka adalah namanya.

Manusia, seperti aku dan engkau.

Beliau, satu susuk tubuh yang kuat Jiddiyahnya.

Not yet Muslim, but attitude like a muslim, not Muslim, but real muslim.

Aku dengar kisahnya, kisahnya sebagai seorang penjual kerepek, dalam pada seorang pelajar, Manusia seperti aku dan engkau.

Sasuka itu menjual produk kerepeknya,  di bahagikan kepada 2 fasa, pagi dan malam.
Untung sehari, dalam RM20, katanya duduk di KL, cukup untuk beliau hidup sebagi seorang pelajar, manusia seperti aku dan engkau.

Seawal 4am Pagi,
Sasuka itu akan bangun, untuk pusing satu Universiti, mengambil baki kerepek yang di letakkan dan duit jualan.

Tengah hari,
Beliau akan pusing satu Universiti untuk meletakkan kerepek yang baru, panas.

Lantas, Kenapa mathurat perlu dibaca 2 kali sehari? kerana tidak cukup madu' yang baru sahaja nak berjinak itu perlu kita ketemu sekurangnya 2 kali sehari, ye 2 kali sehari, perkara yang di ingatkan pada waktu pagi, bila petang dah mula mencair, tapi di ingatkan lagi petang maka dia akan segar bugar sehingga ke malam, begitulah hari - hari berikutnya.

Sasuka itu,
Akan mambuat muhasabah dan retreat jika ada yang tidak menguntungkkan beliau, beliau buat jika perlu bukan kerana KPI, melihat perhati pada jenis kerepek yang kurang laris itu, untuk di tukar dengan jenis kerepek yang lagi kuat magnet menarik madu' pada kerepeknya. Seperti tiada "stand" kerana menukar jenis kerepek, tapi itulah usahanya untuk memastikan produknya laris, jika kurang untung ditukar di tukar dan di tukar.

Namun, sasuka itu,
Tetap untung sehari RM20, kerana usahanya, jiddiyahnya, cuma yang sayang dia menjual produk yang berbeza, tapi itu yang beliau imani, bukan salah beliau, bahkan beliau tidak bermain - main, buktinya Hasil yang konsisten...

Aku dan engkau sama produk Bisnessnya. Tapi bagaimana usaha kita? Padanlah dengan muka Hasilnya begini kerana kita sendiri sedang bermain - main...

No comments:

Post a Comment