-MaSiH aDa WaKtU_

-MaSiH aDa WaKtU_

Thursday, January 8, 2015

Betapa mahalnya sebuah kefahaman 3T ?




Post kali ini, Buat mereka yang beramal membina manusia sahaja, yang akan lebih merasai.

Kefahaman Perlaksanaan Marhalah dakwah. Satu kesilapan?

Betapa mahalnya sebuah kefahaman.

Penyakit orang yang tidak ikhlas tidak akan berjangkit. Tetapi bahaya nya penyakit kerana ketidakfahaman menyebabkan ramai orang dijangkiti. Lebih parah jika yang tidak faham itu somebody di mata masyarakat.
__________________________

3T

T - ta'rif(pengenalan)

T - Takwin(pembinaan)

T - Tanfiz(pentauzifan@tugasan)
__________________________

Ianya Konsep yang mudah pada penulisan, pada pertuturan. Namun susah pada perlaksanaan. 

Dalam mencapai muratib amal yang tertinggi, konsep 3T ini terletak pada proses terawal iaitu pembentukan peribadi muslim. Jika permulaannya salah pertengahan dan akhirnya kokak.

Dini hari, Masalah yang berlaku dalam 3T adalah fokus yang banyak diberikan kepada T yang pertama (taarif) dan T yang terakhir (tanfiz).

Akhirnya, lahirlah mutarabbi yang hadir semangat bukan pada kefahaman dakwah, tapi pada keseronokan dan aktivisme.

Contoh realiti begini,

Hari ini, jika di offer, untuk menjaga booth palestin, untuk kumpulkan team bola, untuk buat flash mop, untuk hasilkan video islamic, untuk menolong gelandangan, untuk bernasyid, pegang jawatan dalam persatuan dan kelab, pasti ramai yang rela dan sanggup.

Namun, apabila di offer, jadi murobbi... krik . . . krik . . krik, (banyak songeh dan alasan mula keluar 1 sampai 1000)

Kenapa begini??

Kepentingan Takwin adalah selamanya terpenting dalam pembinaan manusia. Proses takwin yang dimulai usrah dan wasilah-wasilah tarbiyah yang lain adalah proses anjakan perubahan from zero to hero.

Mutakhir ini, ramai mutarobbi yang dinaikkan tahapan bukan kerana kefahaman, tapi penglibatan dalam aktivisme. Akhirnya, bila ditanya tentang asas-asas dakwah, qawaid dakwah, kitab-kitab fikrah, seolah tiada yang pernah didengari. Dan untuk menjadi murobbi di bandingkan dengan bahagian dakwah yang lain, terasa berat untuk menjadi murobbi. Ya, kerana fasa takwin itu kita meringankan.

Ini merupakan satu masalah yang sangat besar. Tarbiyah adalah asas kepada pembangunan jemaah. Jika adaptasi tarbiyah dalam diri mutarabbi sangat pincang, maka penerus jalan dakwah ini akan terdiri daripada mereka yang langsung tak memahami kepentingan tarbiyah mahupun asas-asas islam.

Maka, lahirlah pemimpin-pemimpin yang tidak membawa halaqah, tidak boleh menceritakan fikrah, tidak bijak membahaskan isu tarbiyah, namun hanya aktif utk amal am sahaja. Juga pengikut yang rancak dengan amal am juga, bukan pada pembinaan manusia di bawahnya.

Lahirlahlah juga jemaah yang mengatakan "penerimaan rakyat" sebagai tanda sesuatu tindakan itu benar.

Dan jelas, ini lari daripada fikrah ikhwan mahupun Islam. Islam datang untuk membetulkan, bukannya membenarkan. Dan ikhwan lahir mentarbiyah masyarakat, bukannya popular dalam kalangan masyarakat.

Jelas.

Segalanya bermula dengan 3T. Dan proses Takwin yang baik, akan melahirkan mutarobbi yang memahami kepentingan tarbiyah dalam masyarakat, bukannya kepentingan masyarakat dalam mentarbiyah.

Terjebak dengan Tarbiyah ini, membuatkan fahamnya Al-Akh / Al-Ukht itu pada kerja dan tanggungjawab  dakwah iaitu syahadatul Haq, Namun syahadatul Haq itu tidak cukup untuk kita melepaskan diri dari ditanya kelak, namun matlamat kita untuk sampai ke UA, Maka perlu kepada Murobbi untuk terus bina dan membina rijal.

Saya tegas pada pena ini, kerana ini perkara asolah (asli) yang perlu di bawa oleh mana – mana gerakan yang mengelar mengikuti manhaj Taghyir.

Wallahualam.

-Insan kerdil perlu ditarbiyah-

Amal perlu kepada kefahaman teori, Jika ada argue, silakan , Saya sertakan rujukan di bawah ini untuk kita lebih fahami 3T, yang akan saya ulas satu masa nanti jika di izinkan. Doakan.


__________

rujukan 3T :
1) Majmu' Rasail : Muktamar Khamis (m/s 129, 114)
2) Risalah taalim : Bab taat
3) Fiqh dakwah : (m/s 11 - 27)





No comments:

Post a Comment