-MaSiH aDa WaKtU_

-MaSiH aDa WaKtU_

Wednesday, February 26, 2014

Oh Thaif !




Oh Thaif

أللهم إليك أشكو ضعف قو تى ، وقلة حيلتي ، وهو ا ني على النا س ، يا أرحم الر ا حمين ، أنت رب المستضعفين ، وأنت ربي ، إلى من تكلنى ؟ إلى بعيد يتجهمني ؟ أم إلى عد و ملكته أمري ؟ إن لم يكن بك علي غضب فلا أبلى ، ولكن عا فيبك هي أو سع لى ، أعو ذبنو ر و جحك الذي أشر قت له الظلما ت ، وصلح عليه أمر الد نيا والآ خرة من أن تنزل بي غدبك ، أو يحل علي سخطك ، لك العتبي حت تر ضى ، ولا حو ل ولا قو ة إلا بك.

 “Ya Allah, kepadaMu juga aku mengadukan kelemahan kekuatanku, kekurangan siasatku dan kehinaanku di hadapan manusia. Wahai Yang Paling Pengasih, Engkau adalah Rabb orang-orang yang lemah, Engkaulah Rabbku, kepada siapa hendak Kau serahkan diriku? Kepada orang jauh yang bermuka masam kepadaku, ataukah musuh yang akan menguasai urusanku? Aku tidak peduli asalkan Engkau tidak murka kepadaku, sebab sungguh teramat luas afiat yang Engkau limpahkan kepadaku. Aku berlindung dengan cahaya wajahMu yang menyinari segala kegelapan dan yang kerananya urusan dunia dan akhirat menjadi baik, agar Engkau tidak menurunkan kemarahanMu kepadaku atau murka kepadaku. Engkaulah yang berhak menegurku hingga Engkau redha. Tidak ada daya dan kekuatan selain denganMu.”

Ohhoi.

Itu adalah Sabda Nabi S.A.W yang berbentuk doa yang sungguh menyayat hati tatkala baginda keluar dari Thaif dan singgah sebentar di sebuah kebun anggur milik Utbah dan Syaibah. Ketika itu baginda merasakan perasaan duka dan lara yang memenuhi hatinya kerana penduduk Thaif menolak sama sekali da’wah baginda kepada mereka. Bahkan tolakan mereka diikuti pula dengan cercaan dan maki hamun serta lemparan batu kepada baginda dan Zaid bin Haritsah yang menemani baginda. Di sini diperlihatkan satu bentuk mehnah psikologi dan mental yang amat berat buat Murobbi agung, baginda sehinggakan baginda S.A.W. dalam satu hadith riwayat Al-Bukhari dengan sanadnya dari Urwah bin az-Zubair daripada Aisyah r.a menyatakan bahawa ia merupakan saat yang paling berat dalam hidup baginda. Di dalam teks Raheeq Makhtum diceritakan bagaimana penduduk Thaif dari golongan hamba sahaya, anak-anak kecil dan orang-orang jahat dari kalangan mereka mengekori beliau sehingga tiba ke kebun anggur itu, iaitu kira-kira tiga batu dari bandar Thaif sambil mencaci dan melemparkan batu kepada baginda dan Zaid. Ikhwah bayangkan dari semua lapisan manusia membuli, mencerca, meraging para Duat dan pembulian tersebut bukan sekejap, namun jauh dari Thaif hingga ke kebun… Allah hu. Pada ketika itu dikisahkan terumpah baginda yang basah dengan lelehan darah sedang Zaid bin Haritsah mengalami luka-luka yang amat banyak di kepala dan badannya demi melindungi Rasulullah S.A.W. Tahukah anda, berapakah umur Zaid ketika itu?? Sangat muda terjebak dalam gerabak Tarbiyah dan Dakwah ini, Justeru, jangan di banding usia Tarbiyah seseorang, yang penting amalan terhadap kefahamnnya itu.

Dakwah baginda di Thaif ini merupakan satu contoh daripada sirah baginda yang luas bagaimana manusia sanggup bertindak dalam menentang da’wah islam yang mengakui kekuasaan Allah S.W.T dan segala ruang lingkup kehidupan yang berteraskan kebenaran akidah islam.

Demikianlah keadaan baginda dalam usahanya untuk menyampaikan risalah islam kepada umatnya. Baginda menempuhi mehnah, tribulasi yang hebat namun baginda tetap bersabar dan tidak pernah sekalipun berputus-asa melainkan terus menerus memanjatkan doa kepada Allah S.W.T agar diberikan kekuatan kepadanya. Beginilah karakteristik yang ditonjolkan oleh Nabi S.A.W kepada umatnya yang ingin membawa dan menyambung usaha da’wahnya di muka bumi ini. Atas kesedaran yang jelas bahawa tugas ini adalah tanggungjawab setiap individu muslim dalam apa jua keadaan dan situasi, haruslah usaha dan kefahaman itu dialurkan dengan tukjukan dari da’wah Nabi S.A.W. serta segala sunnahnya dalam da’wah. Itulah langkah da’wah yang panjag tetapi asli, langkah yang jauh tetapi pasti. Bahkan, dapat kita ambilkan sebagai pengajaran akan sikap Nabi yang tidak menyetujui akan cadangan malaikat Jibril dan malaikat penjaga gunung untuk meratakan – Akhsyabaini.

Sebaliknya baginda mengharapkan agar Allah S.W.T mengeluarkan dari kalangan mereka yang menyembah Allah dan tidak menyekutukanNya dengan sesuatu apa pun. Di dalam keadaan baginda yang kesedihan dan kedukaan, baginda tetap mengharapkan kebaikan dari mereka. Itulah satu bentuk pemikiran yang ideal bagi para da’ie yang ingin memperjuangkan kalimah لاإله إلاالله di muka bumi ini. Tindakan Rasulullah ini merupakan satu bentuk tindakan yang memaparkan rasional Rasulullah yang tetap berfungsi dalam keadaan yang mana emosi baginda terganggu. Inilah yang diperlukan dalam diri da’ie; rasional dalam apa jua keadaan, selari dengan sabda baginda S.A.W :

 لا يؤ من أحدكم حت بكون هواه تبعا لما جئت به 

untuk umatnya tidak mengikut hawa nafsu. Begitulah yang dimahukan oleh baginda bagi mereka yang mendukung Ad-Deen Allah ini agar senantiasa memupuk rasa belas kasihan kepada mereka yang tidak memahami Ad-deen ini dan agar kita terus menerus memohon dari Allah agar kebaikan dikeluarkan dari sisipan kezaliman dan kejahilan mereka.

Kata-kata baginda di dalam doa tersebut merupakan kata-kata yang mengharapkan redha Allah semata-mata. Kata-kata yang menggambarkan kelemahan manusia serta rayuan dari kekuasaan Allah yang Maha Penyayang dan Maha Pengasih agar menghulurkan kekuatan dan keteguhan iman. Doa tersebut juga menggambarkan kebergantungan Rasulullah S.A.W kepada kurniaan dan afiat Allah S.W.T. serta harapan yang menggunung tinggi agar tidak dimukai Allah S.W.T.

Beginilah kehendak Allah S.W.T daripada hamba-hambanya agar merasakan kelemahan diri yang hina ini di hadapan kekuasaan Allah S.W.T yang mana disampaikan daripada perbuatan Rasul-Nya. Tatkala tiba di kata-kata :

  إن لم يكن بك علي غضب فلا أبلى ,

Tergambar satu bentuk perasaan dan pemikiran yang secara terang-terang menyerlahkan peribadi Nabi S.A.W yang ikhlas kerana Allah, tanpa mengharapkan apa-apa melainkan redha Ilahi. Di sinilah  terpancarnya satu sifat yang amat penting buat para da’ie yakni ikhlas kerana Allah, redha dengan segala tribulasi dan ujian asalkan Allah S.W.T tidak murka kepada diri kita. Di sini juga Rasulullah menunjukkan himmah dan keazaman yang tinggi dalam menyebarkan agama islam yang suci ini. Haruslah bagi kita yang ingin membawakan agama ini menyedari bahawa jiwa, perasaan suka-duka, dan diri kita ini adalah untuk membawa amanah yang besar ini, amanah yang tidak sanggup dipukul oleh bumi dan gunung-ganang melainkan manusia yang zalim lagi bodoh. Segala usaha kita hanyalah untuk menggapai redha-Nya dan atas setiap musibah yang menimpa, kita juga turut redha dengan kehendak Allah S.W.T.

Perkara pokok yang harus disedari oleh para da’ie adalah jalan da’wah ini tidak pernah lengang dan sunyi dari ujian dan dugaan. Inilah jalan yang sukar tapi pasti. Inilah jalan yang sakit tapi syurga menanti, Inilah jalan yang sesak dada terasa sempit tapi pintu Syuhada terbuka.

Oleh kerana itulah harus disemai sifat rela berkorban, bermula dengan kehendak dan himmah yang tinggi dari dalam diri demi tertegaknya kalimah لاإله إلاالله di segenap pelusuk muka bumi. Itulah pengorbanan jiwa dan fizikal yang dipaparkan oleh Rasulullah dalam kata-katanya itu. Ini selaras dengan kata-kata Imam al-Banna:

      يبْذل كلّ مَالِه ، وَكُلَّ دَا مِه، وَكُلَّ نَفسِه ، فِى جهَا دِ سَبيلى عَقِيدَةِ التِى امَنَ بهَا

“Seseorang yang mengorbankan harta, darah dan semua nafasnya utk membela akidah yang di yakininya, dan ia menjalani kehidupannnya kerana akidahnya itu”

Di dalam Fiqh Sirah karangan Muhammad Sa’id Ramadhan al-Buti, beliau menyatakan :

Di dalam do’a restu baginda ke hadrat Ilahi ketika baginda berehat dan penat lelah di pokok-pokok di dusun anak-anak Rabi’ah nampak sekali kelemahan dan keperluan manusia kepada pertolongan Ilahi dan inilah pengakuan kehambaan manusia kepada Tuhan Rabbul ‘Alamin; Di dalamnya juga menampakkan pengaduan RasuluLlah kepada Allah Subhanahu Wataàla di samping merestui pertolongan dan kurniaannya, juga terbayang kegelisahan apakah ini suatu kemurkaan dari Allah kerana sesuatu perintah yang telah terlanggar. Oleh yang demikian di antara do’a restu baginda “Sekiranya ini tidak mendapat murka maka tidaklah hamba hiraukan”.

Di sini digambarkan oleh Sa’id Ramadhan al-Buti bagaimana Rasulullah mengajarkan kepada umatnya untuk mengakui kehambaan kepada Allah S.W.T. dan kebergantungan dengan-Nya seperti yang dibincangkan sebelum ini.

Demikianlah sifat-sifat yang terpapar di dalam sirah Nabi pada ketika baginda memanjatkan doanya itu kepada Allah S.W.T yang Maha Mendengar. Kasih terhadap mereka yang di da’wahi, bersabar atas ujian dan dugaan, redha dengan ketentuan Allah S.W.T walau apa jua bentuk dugaan yang menimpa, tidak berputus harap pada bantuan dan maghfirah Allah, serta berkorban apa saja demi memperjuangkan agama Allah yang suci dan benar ini. Inilah panduan buat para da’ie yang ikhlas dalam medan da’wah ini.

Moga hati yang menulis dan membaca mendapat pengajaran dan iktibar dari sirah Nabi S.A.W. ini. Wallahu’alam 

Tatkala Jalut dan tentaranya Telah nampak oleh mereka, merekapun (Thalut dan tentaranya) berdoa: “Ya Tuhan kami, tuangkanlah kesabaran atas diri kami, dan kokohkanlah pendirian kami dan tolonglah kami terhadap orang-orang kafir.
(Al-Baqarah:250)


No comments:

Post a Comment