-MaSiH aDa WaKtU_

-MaSiH aDa WaKtU_

Sunday, September 4, 2011

syukur 21


 [Tahniah & Ta'ziah siapa lahir dalam rangka masa]

Penekanan post ini hanyasanya "Secara Umum"
Bukan setakat kisah si Chancard, bukan juga umum seperti Rancho, tapi apa yang hingin di story kan adalah kisah hidup manusia, iye. . .  ditujukan kepada saya,

Faham ke !!

saya itu adalah saya, anda siapa pun yang menulis, membaca, men-copy, men-paste,

Bahasa Direct, sesiapa yang tidak terlepas daripada ditanya di Akhirat kelak.

Itulah mereka yang akan memahami untuk bertindak beramal, dengan kafahamannya, berkerja bersungguh bukan melihat semata-mata pada kesannya tanpa berusaha jitu, membaca guna mata hati, penulis untuk menutup jahiliyah yang lebih teratur dan banyak tulisannya, feel ni dijangka tiba melanda ketika atau selepas membacanya post ini.

letakkan posisi sebagai,

"Itulah Ana (saya) "

______________________________________

Muhasabah waktu kita

Masa berlalu begitu pantas..

Dahulu aku pernah berumur 7 tahun. . . Terbayang saat ibuku mendaftarkanku untuk kemasukan darjah 1. . . , Dalam sedar atau tidak aku kini telah menjangkau 21 tahun.

Seolah ku tak merasai perjalanan hidupku selama 14 tahun. . . , yang membawaku keumur ini sekarang. .

Apakah yang telah ku lakukan dengan umurku ini..

Apakah yang telah ku capai dengan masa berbelas tahun yang dikurniakan padaku. . aku tidak tahu . . bila difikirkan. . terbayang segala kesilapan dan dosa yang telah ku lakukan.

Aku juga merasakan segala amalanku dan usahaku bukanlah amalan yang terbaik dan usaha terkuat yang aku mampu lakukan. . sepatutnya aku melakukan lebih dari itu.

Kalaulah dulu..aku kurangkan masa rehatku…lebihkan masa membacaku…

Kalaulah dulu aku tumpukan perhatian pada ajaran guru..kalaulah aku dulu rajin. . Pasti ilmu dari pendidik aku praktikalkan lebih awal dan banyak, itulah saham akhirat untuk aku dan ilmu yang bermanfaat untuk guru ku.

Kalaulah aku boleh kembali ke masaku yang dulu. . . . ingin ku betulkan segala kesalahanku… pertingkatkan usahaku…sudah pasti diriku kini lebih dari diriku kini..

Namun ku tahu harapan sebegini tidak pernah terjadi..

Hakikatnya, itulah jiwa manusia..sering menyesal pada perkara yang telah lepas dan tak tercapai…ketika peluang di dalam tangan mereka…seolah tidak ternampak oleh mata dan tak terdengar oleh telinga..itulah peluang masa..masa sebelum kamu membaca tulisan ini tidak boleh diulang..ianya telah belalu..dan tidak pernah kembali..masa inilah kehidupan kita semuanya..setiap antara kita punyai masa yang ditentukan..kan habis tatkala tiba masa yang ditentukan..

  Pelbagai keadaan penyesalan yang dilihat disekeliling kita..antaranya penyesalan seorang mat rempit ketika kehilangan kaki..penyesalan seorang murid tatkala gagal..penyesalan seorang peniaga yang menipu tatkala terbongkar penipuan..penyesalan seorang pekerja bergaji rendah tatkala teringatkan kemalasannya sewaktu belajar dulu…..berbagai umur mereka yang menyesali hidup mereka..ada yang menyesal ketika berumur remaja, dewasa dan tua.

Yang paling ditakuti..mereka yang tidak pernah menyesal hingga tiba masanya..itulah penyesalan yang paling besar diantara semua penyesalan..penyesalan tatkala nyawa dicabut..bagi pelaku maksiat..seksaan Allah ditayangkankan dihadapan mata..tergambar ketakutan yang mendalam..dalam diri yang menyalami… kesalahan dan dosa yang dilakukan selama hidupnya berpuluh tahun tergambar dalam sesaat kerana ketakutan yang amat sangat..
Kita mungkin boleh mengulang mengambil ujian hinga kita berjaya, namun hidup yang diberikan pada kita ini hanya sekali..gagal sekali bererti gagal selama-lamanya..buatlah yang terbaik dalam hidup ini, jauhilah maksiat sedaya upaya, buatlah kebaikan pada semua, jangan pernah merasa baik dengan amal yang dilakukan dan sentiasalah merasakan diri berdosa dihadapannya..

  Didalam Quran, Allah menggambarkan ahli neraka menyesali kehidupan dunia mereka yang membawa ke neraka..penyesalan ahli neraka dikira sebagai salah satu azab neraka..yang menyeksa psikologi mereka (nau’zubillahhi min zalik), kita berdoa supaya dijauhkan dari penyesalan ini..

  Penyesalan yang semata-mata penyesalan ditegah dalam Islam..harus ada usaha untuk memperbaiki diri dari semasa ke semasa..semoga kita tergolong dalam golongan yang diredhainya dan terhindar dari penyesalan ketika hari dimana pintu taubat tertutup.. 
hebat Bukan mereka :

Imam syafi' :
-pelbagai kitab yang di hasilkan, bukan untuk kegunaan peribadi, tetapi KITA, masanya banyak diluangkan dengan membaca, mengkaji, menulis, ketika ini jahiliyah berjaya dihakis sedikit demi sedikit kerana penulisan ilmiah lagi banyak.

Salahudin al-Ayubi & Fateh :
Usia mudanya, mengapalai angkatan jihad perang, berusaha mengalas sekalipun barangkali merasakan ada yang lebih layak, tetapi pasti dipilih kerana ketokohannya, orang mengenalinya akan kebaikannya, bermakna kehidupanya adalah untuk perkara yang baik yang mendatangkan manfaat pada masanya.

Hargailah masa,

"Demi Masa!, Sesungguhnya manusia itu Dalam kerugian, kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan Dengan kebenaran serta berpesan-pesan Dengan sabar"
(Al-Asr :1-3)

2 comments:

  1. =) tapi kan sebenarnya ada hikmah kenapa kita main2 dahulu..sebab..baru tahu bertapa bererti masa yang lepas dengan belajar dari kesilapan yaNg lalu(eh..terbelit ke ayat nih?huhu)

    ReplyDelete
  2. yUp betul =)
    secara umum pasti ada hikmah,
    sungguh ini adalah Ibrah yg muntujah,
    "Tarhib wa ta'ghib"
    jika kita,inilah hikmahnya,
    penyesalan untuk pengislahan.

    ReplyDelete