-MaSiH aDa WaKtU_

-MaSiH aDa WaKtU_

Sunday, June 4, 2017

Kisah Lagend diTarbiyah !


Assalamualaikum wbt Ikhwah wal akhwat.

Setelah Blog ini suram, 2 tahun. Kerana Faktor amal dan kekangan Masa.

Berkongsi cerita dan rasa, disebuah tempat bernama Taman Putra. hee

Alhamdulilh dengan pengalaman ditempat baru. Yang pengalaman baru. Pengalaman menterjemahkan fikrah pada amal dalam Masyarakat.

Beramal dengan bekalan yang di berikan, yang dibina fikrah tarbiyah hampir 4 tahun, bermula ditanam pada suatu malam ramadhan, di padang Shah alam tahun 2013.

Pertamanya, ana bersyukur semuanya dengan Izin Allah, Allah yang aturkan perjalanan yang terbaik setiap daripada kita.


Ana ingat lagi, saat bila sampai taman Putra, “Stuck” nak buat bagaimana… depan mata, memang ada orang. Tapi, tiada orang muda. Ana praktikkan semua bacaan, serah ke, 1001 pengajaran dari Mursyidul AM ikhwan ke… memoir HAB ke… bagaimana menyentuh hati ke…. Kisah2 dalam majmu’rasail…. Dan lain2 yang menceritakan hal praktikal dan cara bagaimana nak buat.


Bermula lah,

Ana “Scan” lepas maghrib… cari orang-orang muda…. Hanya seorang sahaja. Ye, sorang je yang ada “join” berjemaah. Tapi, selepas solat… beliau terus balik, namanya Izat. Beliau hanya akan “stay” antara maghrib hingga Isya pada hari Ahad, sebab penceramahnya agak suka berjenaka. Ana masih bagi "masa", untuk mencari dan mencari.

Esoknya, tiada orang muda. Ana “apply” cara Al-Banna, pergi ke kedai2…. yang ada orang muda, kedai Burger. Dari situ, borak2… hari kedua dan hari ketiga. Ada kalangan mereka yang berminat dengan islam, Cuma jauh dari islam, dalam kalangan mereka yang baik adalah hanya solat jumaat sahaja, solat rafdhu lama dah tak solat. Ada yang siang petang main “Barr” sehingga tangan melecet terkoyak, mereka berlatih setahun lebih. Sayang semangat mereka tidak dihala. Dari sini, ana boleh lihat, betapa peri pentingnya Murobbi yang turun kelapangan… yang berborak dengan mereka. Rata-rata ada masalah keluarga dan ada mindset untuk kerja sahaja. Di mana murobbi hari ini?

Masuk hari ketiga, ana mencari pak cik yang boleh membantu langkah awal ana, yang boleh berborak – borak tentang islam. Ana jumpa pak cik yang salafi, orang panggil beliau Haji. Baik orangnya, ana PM beliau sebelum nak berjumpa. Ketika jumpa… beliau belanja ana makan, sangat memuliakan tetamu . Bila ana memulakan cerita masa makan, beliau agak... tujuan ana datang nak tanya tentang waqi’ adat masyarakat (selepas solat baca doa kuat atau perlahan … bacaan qunut perlu atau tidak)… Namun, ana bertanya mengenai orang muda, “Mana orang muda2 pak cik”… beliau ambil masa juga berfikir, sebab tiada jawapan yang pasti dari mulut beliau… dimana orang muda bila malam… akhirnya malam tersebut lebih kepada sama-sama fikirkan cara nak kumpul…. Sedangkan remaja masih belum ditemukan. Namun, beliau antara yang menyokong usaha dakwah kami dalam mengumpul orang-orang muda. Antara yang selalu belanja makan minum dalam senyap dalam program-program kami.

Hari kelima, ana mengantikan kuliyah maghrib seorang penceramah yang tidak dapat hadir, jadi penceramah tidak bertauliyah OTS. Huu. Ana beri surah al-ikhlas…. Ingin melihat respond 2 hala, selepas usai ceramah…. Lebih kepada orang kata “Tahniah”, “Suara kuat sangat”, “macam ayah”…

Namun, kesannya pada hati dan amal. Masih tidak nampak perubahan hari-harinya. Moga Allah ganjari pada mereka yang memilih usaha ceramah/kuliyah sebagai medan 
dakwahnya. Silakan.

Hujung minggu berikutnya, ana mengantikan penceramah Subuh. Ana memilih tajuk melihat dan merasai masalah Ummat. Selepas habis kuliyah, jadi suram… suasana makan hanya mendengar bunyi-bunyi kunyah dan tegukan air. Risau juga masa tu… risau, dilihat “menyalahkan”. Niat ana nak sama-sama untuk membina diri dan maysrakat, kena buat sesuatu bila kita Nampak dan dengar masalah. Tidak cukup berbaik sorang-sorang. Sebelum tengah hari, ada seorang pcik panggilan… uzur dah beliau, umurnya 79 tahun. Beliau kata, “Bagus anak muda, kena tegur direct orang-orang dalam masjid ni… jangan rasa selesa dengan keadaan sekarang, ada pcik dengar orang kata… ceramah imam muda membuatkan mereka tak tahu nak buat apa”. Ada yang mengadu, “saya dah tua, banyak dah dosa-dosa dahulu…banyak dah masalah saya dulu-dilu… sekarang nak taubat, tiba-tiba Imam cerita masalah lagi…. Tak boleh nak buat apa”… 

Begitulah melihat upaya, pada pcik-pcik yang meningkat usia. Mereka tiada kudrat yang kuat untuk berusaha lebih... dalam bekorban membuat dakwah dan Islah. Justeru, Allah perlihatkan lagi pada ana…. Fokus lah pada upaya dan kudrat yang lebih bnyak mereka boleh berikan kepada islam. Iaitu orang muda, walaupun ada jahiliyah yang mereka telah dan masih lakukan, tapi awal lagi usia mereka. Taubat masih Allah buka, dan mereka boleh memberi sebanyaknya kepada islam jika niat meruni mereka untuk islam dan berhijrah.

Dari situ, ana mula dekati sorang-orang anak muda, yang bermula ada 2 orang di Masjid Izat dan Ahmad. Dari 2 orang di kedai-kedai. Dari sorang di rumah. Dari situ setiap hari berjumpa mereka, untuk aturkan kawan-kawan mereka dengan ana. Ada dalam 10 orang, buat Tajmik untuk program lepasan SPM. Ada 30 orang datang, minggu berikutnya buat Tajmik ISK, ada 12 orang datang. Dari situ fokus, bina mereka… mereka sama-sama membina diri. 

Bawa ziarah ikhwah luar kawasan, buat pengisian di luar untuk menguji kesungguhan mereka. Yang dapat hadir 5 orang. Ujian bagi mereka banyak dengan Ibu ayah, kerana masih tinggal dengan mak ayah. Ada dalam kalangan mereka, sebelum ikut tarbiyah… Couple, ketagih pornografi, anime, korea, pawagam, main game, CC, tak boleh tengok perempuan dll yang malu nak cerita yang sangat sedey... cukuplah, Allah dan mereka tahu. Dan Allah menangkan mereka dalam berhijrah!

Dengan Izin Allah sahaja, kami sama – sama berusaha sama. Ana sangat yakin Allah sebut dalam surah (3:137), (17:9), (17:14)…. Hidupkan Al-Quran, masyrakat islam itu akan kembali hidup. Kata hasan Hudaibi, “tegakkanlah daulah dalam diri, nescaya akan tertegak sekeliling”. Itu lah yang kami buat sama setiap hari, subuh mereka berkumpul di masjid, jam 8am datang lagi, 11am datang lagi, zohor sekali, asar bersama. Malam kami set baca Al-Quran sama-sama. Usaha ini makin berkembang, mereka buat sesame mereka. Kami buat qiammullail sama-sama, riadah dan dhuha sama-sama… “ramai yang keluar dari hutan mencari makanan yang selama ni mereka cari”….

Perubahan – perubahan mereka moga Allah kekalkan dan terus kekalkan kemanisan hijrah mereka. “Ada yang "melasso" kawan2 di kedai mamak… sehingga kawan mereka ikut ke masjid dan menjadi antara penggerak di masjid hari ini, pekerja kedai mamak pelik mereka pegang al-Quran setiap masa”, “Ada yang lasso di restoran – restoran kawan-kawan mereka kerja.. dan berjaya bawa ke masjid”, “ada yang kejar kawan2 mereka yang bekerja di supermarket dan kedai2” sehingga ada yang berhenti kerja ikut serta dalam gerabak tarbiyah ini. Hari – hari inilah yang kami lalui disini,

Pernah pengorbanan Ithar adik2 Taman Putra ini, menjamu Ikhwah luar makan, mereka sangat memuliakan tetamu. Dengan menggunakan duit poket mereka sediri belanja 60 keping roti canai. Tanpa pengetahuan ana (Selaku Murobbi mereka). Sedangkan mereka mana ada duit, mereka semua lepasan SPM dan sekolah menengah! Subhanallah, moga Allah jadikan saham amal solleh buat mereka.

Kini, meningkat bilangan mereka termasuk adik-adik mereka cecah 80 orang. Saff depan dipenuhi anak – anak muda, yang baru sehari datang ke masjid, berbaju t-shirt dan tidak berkopiah.. lucu juga rasa, kerana ana boleh agak, selepas ni mesti kena tegur. Selepas solat, ada pcik yang tegur mereka… jika tidak dapat tegur mereka, analah yang kena tadah telingan. Jadi mangsa bebelan. huhu



Baru ni, mereka kumpul duit sama-sama, hadiahkan motor… yang diberi nama, “Buraq”. Moga Allah ganjari rijal – rijal dakwah ini. Yang kuat amalnya, kuat keinginannya, kuat infaq masa dan duit mereka. Astaghfirullah… Moga Allah terus mengampuni dosa2 kita. Dan motor tersebut sedang dibaiki oleh geng2 kaki motor yang tidak mahu dibayar. Betapa hebat bila tarbiyah menyapa mereka. Subhanallah

Kini juga, banyak dari 1st layer yang akan sambung belajar. Ada yang telah pergi dahulu ke KYPJ & MARSAH. Masuk minggu ke -3, ana sempat ziarah mereka sekejap. Mereka dah kumpul masing2-masing 5 dan 8 orang. Setiap minggu mereka balik ke kulai untuk dapatkan pengisian. Ada yang balik tanpa pengetahuan ibu ayah, untuk nak iktiqaf di masjid dan ditarbiyah pada hujung minggu, jika tidak jumpa dengan ana, mereka akan cari ikhwah yang boleh borak. Melihat keadaan begini, teringat bagaimana Syeikh Ahmad Yasin yang hanya dapat tarbiyah awal, ketika ikhwan berhenti di RnR sebelum nak masuk ke Palestin. Setiap hari jumpa selama 6 bulan, kemudian Syeikh ahmad yasin membawa fikrah tersebut di bumi Palestin… itulah juga seerah, Rasulullah bergaul dengan sahabat mekah, setiap hari selama 13 tahun. Ku lihat, genearsi Quran Farid itu akan kembali hidup, bilamana murobbi bersama hidup bersama Mutarobbinya. Ikhwah slalu bertemu dengan ikhwahnya untuk berbincng amal, menegur hafazan dan al-Q dan berkongsi masalah Ummat. 


Itulah rutin kami disini, sehingga ana lupa pada keadaan diri ana kerana seronok melihat kebaikan mereka. Mungkin kurang rehat dan makan minum ana pengsan beberapa kali... ada masa-masa ana kesat air mata juga, bila tengok zaujah dan anak-anak… ana bisikkan kat zaujah ana, “Tengoklah anak-anak lebih, dari masa yang abg ada.." 

Mereka ada yang datang ke Masjid seawal 5 pagi,

Ada yang tidur dan Iktiqaf di Masjid untuk nak baiki diri dan solat awal waktu mereka.

Di malam hari, akan bercahaya di kaki – kaki masjid mereka membaca dan bercerita tentang Al-Quran kepada kawan-kawan mereka.


Itulah cerita benar dakwah kami di Taman Putra ketika ini. Doakan kami di sini. Moga kita terus Thabat dan terus menyumbang untuk Ummah

-Kisah Benar 2017 dari seorang Akh-

No comments:

Post a Comment