-MaSiH aDa WaKtU_

-MaSiH aDa WaKtU_

Thursday, January 18, 2018

Status, Gambar Profile untuk apa?


Bismillah.

Anda tahu bukan, menulis ini suatu yang perlu ada masa.

Namun, kerana "masa" itu ada "haknya" yang menuntut kelak, saya menghalakan banyak masa pada manusia, kebanyakkan masa. Kerana kita kena fikir, apa bekalan yang paling besar yang boleh kita bawa bertemu Allah, dalam usia masa kita yang serius singkat.

Jika kita menelusuri sirah, maka kita akan dapati hikmah Rasulullah “tidak boleh menulis” agar fokus “menulis” manusia. Sesiapnya! Sesiaga yang mungkin!

Ok ini bukan jawapan selamat bagi saya nak lari dari faktor kenapa selama ini lama tidak menulis yang panjang. Seperti saya katakan tadi, kerana faktor “masa”. Dan kita kena halakan masa sebaik mungkin. Kerana setiap detik akan dipertanggungjawabkan! 

Masa kita sama seperti masa Rasulullah dan para sahabat, sehari 24 jam. Namun, mereka mulia kerana di isi semaksimum mungkin masa mereka.

Sehingga saya terpaksa mengambil jalan untuk meng-update status (kebanyakkan masa), ketika driving. Kerana kadang2 ada peneman, kadang2 peneman Syahid. Ketika syahid maka saya perlukan interaksi dengan manusia. Alat "Pages" ini lah saya menulis. Jika masa tiada interaksi manusia baru tulis, tapi sebab ketika drivingf saya “terperangkap”, jadi saya kena halakan masa yang ada, sebaiknya.

Baik.

Seperti komen status saya baru ni, berkenaan, “sediakah untuk di tegur”. Kerana saya perhatikan…. Beberapa tempoh, saya cemati, ada sebahagian yang saya PM bertanya. Jawapan mereka, “oh tak perasan pula…” Moga Allah Maengampuni dosa kita. Dan terus berikan kita hidayah, taufiq dan hikmah.

Apa yang saya tegur? Apa yang saya cemati?

Ia Nampak simple, tapi . . . . ada tak kena.

Beberapa soalan,

Ok tak status (FB/Whastapp dll) kita tulis “Busy”?

Ok tak kita update status, “makan” atau gambar makan?

Ok tak kita update status gambar bersama Sang Zauj… Sang Jejah?

Ok tak profile picture (apa2 sahaja media umum), whatsapp ke… FB ke… kita letak gambar kita dan jejah (Lagi2 yang baru kahwin), letak gambar Anime, letak gambar kita sendiri bertudung berniqob... err?

Mungkin, kita mula kurang di tekankan part “islam yang syumul itu bagaimana”, lupakah kita saat menelaah tulisan Al-maududi dalam bukunya, “Salah faham terhadap Islam”, “Dasar – dasar Islam”, “Asas-asas Islam”, “Prisnsip-prinsip islam” dan “manhaj hidup Muslim”. 

Yang sangat simple, bila beliau menjelaskan semula islam. Bahawa, islam itu tidak boleh lari dari berhubung dengan manusia. Islam itu tidak boleh terpisah dengan mesej dakwah. Mesej dakwah itu perlu kita sampaikan setiap masa. Dakwah itu ada pada semua bahu Ummat islam seperti mana Allah sebut dalam Al-Quran [3:110]. 

Jadi, apakah semua persoalan saya di atas tadi, anda sedang memaparkan islam tatkala orang sedang tengok anda update gambar makan? 

Orang makin faham islam tatkala anda update gambar profile bersama suami isteri baru kahwin, meletak gambar anime apatah lagi? 

Orang makin akan hendak mengenali islam bila status anda penuh dengan cerita sibuknya anda di tempat kerja, gambar-gambar majlis kahwin anda yang tak habis-habis? 

Apakah orang makin dekat dengan islam, dengan bahasa carut kita, bahasa yang seperti orang awam biasa dalam komen2?

Jika kita faham erti islam yang sama, maka kita akan berjaga – jaga dalam menulis, berkata, berakhlak, beramal, ber-post, ber-update. Moga ALLAH pelihara niat dan amal kita. Jangan sampai, ramai yang menjadikan anda sebagai hujjah untuk melakukan perkara sedemikian kerana anda telah menjadi fatwa dan dalil bagi mereka. Ramai anak buah, madu’ yang sedang memerhatikan anda wahai para Duat.. wahai ikhwah akhwat.

Lex khi…. Tapi, ana letak, ada sebab? Biarlah manusia fikir macam – macam, ana ada dalil yang kukuh untuk menjawab!

Oh ya, mungkin kita terlupa satu hal lagi. Islam tidak pernah membuka kepada ruang syubhah atau bersangka – sangka, adapun kelabu. Islam itu jelas dan terang. Dan kita kena hilangkan mudarat!

Atau mungkin hadis 6 imam nawawi yang pernah di sentuh dalam halaqoh dahulu tidak di ulang ulang… berkenaan dengan Syubhah… 

Iaitu ...... hal yang Syubhah, sebagai orang islam yang sensitif, mereka kena tinggalkan hal tersebut? Bukan kah sedemikian yang kita tekuni dalam halaqoh kita? Dalam usrah mingguan kita? 

Apakah soalan saya berkenaan dengan status yang anda tulis, “busy”, menyebabkan anak buah anda/Madu’/ mutarobbi anda, berani hendak menegur anda? Boleh jadi mereka juga akan takut nak msg, kerana status anda tadi, “busy” ada ruang untuk mereka fikir anda sibuk?

Wahai anda! Apakah ada lagi hal menyibukkan kita, selain dari memberi manusia faham tujuan hidupnya dan islam? Adakah kita telah terkena satu penyakit yang sama perti orang awam biasa dan orang bisnes dengan stauts “busy”?. Moga Allah hilangkan syubhah atas diri kita semua. Dengan kita menulis, meng-post, update status, sebetulnya boleh menjadi magnet manusia nak dekat, bukan memberi ruang untuk timbul berfikir yang “syubhah”.


Moga kita dalam manhaj yang sama, dalam marotib amal, di sebut Al-Banna sebagai “Islah Fardhi muslim”, turus memperbaiki diri kita sebagai muslim. Jangan selesa. Jangan mengikut al hawa. Jika ada kebaikan dari post ini, maka ambil dan amal lah. Saya hanya seorang akh yang datang hendak menegur diri saya dan ikhwah yang ana kasihi lillah hi taala.

No comments:

Post a Comment