-MaSiH aDa WaKtU_

-MaSiH aDa WaKtU_

Wednesday, October 3, 2012

Wahai Kader - Kader

Allah Butuhkan praktikal kerna itu bukti Iman mu Akhi. Ikhlas.



Wahai kader-kader manja,
Maunya selalu meminta dan nak di isi, tapi enggan memberi. Maunya diperhatikan, tapi tak mau memperhatikan. Maunya dihargai, tapi tak mau menghargai.
Wahai kader-kader manja,
Merasa paling diperlukan dalam Tarbiyah dan Dakwah hingga tinggi hati/riak/takabur/ujub/thul'ah menyerang niat nan suci. Merasa paling banyak bekorban tapi lupa diri, bahawa yang diperbuatnya tidak berarti disisi Ilahi.
Wahai kader-kader manja,
Masalah peribadi jadi masalah lembaga. Harusnya fokus memikirkan umat, tapi sibuk mengungkit masalah internal yang dibuat buat. Bila kita akan gerak akhi?
Wahai Kader-kader manja,
Selalu tidak datang halaqoh/daurah/ taalim/kuliyah/ mabit/ andaipun datang, pasti mengatakan “afwan lewat”.
Wahai kader-kader manja,
Inginnya selalu senang dan mudah. Ingin dapat memegang jawatan. Ingin terlihat hebat segak. Jika tidak berhasil usahanya, mula menjauh dari perkumpulan. Barisan patah hati pun jadi bermunculan. Berjayanya Syaitan!
Wahai kader-kader manja,
Ingin ini ingin itu tapi tak mahu bergerak. Hanya boleh berteriak- bersuara, duh sampai suaranya serak, tak banyak manfaat.
Wahai kader-kader manja,
Senangnya mengkritik tapi tak memberi solusi, panjang lebar berdiskusi, bermeeting tapi tak ada aksi.
Wahai kader-kader manja,
Ternyata usia tak selalu seiring dengan kedewasaan. Bersikap seperti anak-anak padahal beban dakwah semakin banyak. Umat ini sedang memerlukan pengorbananmu, jangan kau tambah lagi masalah umat dengan kemanjaanmu. Ingat, Komitmen kita di jalan Tarbiyah dan dakwah ini akan Allah bayar, jauh lebih mahal dari harta yang selama ini kita kejar. Jadi jangan beralasan meninggalkannya hanya karena disibukkan dengan permasalahan-permasalahan peribadi. Syurga itu amat mahal takkan dapat dicapai dengan usaha ala kadar sahaja. Buanglah sifat manja, buktikan bahwa kita kader-kader dakwah yang siap siaga bekerja untuk umat kerana Allah.
Kader - Kader,
Ketahuilah juga,
Kerja-kerja amanah dari Allah bukan sebenarnya bebanan dari Allah untuk menyusahkan kita, tapi sebagai offer tiket pantas untuk ke surga!

Tak mahu? Ramai lagi Allah boleh bagi..


Moga kita tergolong dalam kalangan mereka  yang Mukhlisin


"Katakanlah (Wahai Muhammad): "Mahukah Kami khabarkan kepada kamu akan orang-orang Yang paling rugi amal-amal perbuatannya? (Iaitu) orang-orang Yang telah sia-sia amal usahanya Dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka Bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja Yang mereka lakukan".

(Al-Kahfi : 103-104)

No comments:

Post a Comment