-MaSiH aDa WaKtU_

-MaSiH aDa WaKtU_

Wednesday, July 13, 2011

Nikmat : Terima kasih sesangat

 
(tangan sebelah menepuk tangan sebelah)
Apa itu nikmat..?

Ia melibatkan Seseorang (KITA) dengan sesuatu perkara ,baik benda, perkara, situasi, makhluk atau peristiwa yang menyebabkan otak kita merembeskan enzim-enzim dan hormon-hormon yang seterusnya akan mengalir laju masuk ke dalam darah kita menuju ke tempat-tempat khusus seperti pipi, mulut, mata, tangan, kening dan perut dan meyebabkan organ-organ ini bertindak-balas dengan sewajarnya; pipi akan menampakkan lesung pipit, mulut akan tertarik ke kiri dan kanan, mata akan bersinar-sinar, tangan akan mendakap bahagia, kening akan terangkat-angkat, dan perut akan berasa sangat selesa. Iyeah!!

Dengan kata mudahnya, sesuatu nikmat itu akan menggembirakan kita dan menyebabkan kita berasa Masya Allah Bestnya...! Eh.


[Kredit Basyir]

Seperti nikmat berUkhuwah ke "Wet World a Famosa" - Ikhwah je kot, akhwat kalau ke tempat ni??
(bagi mereka yang belum pernah sampai, Amaran!! agar hadirkanlah diri anda bersama - sama lebih daripada 20 orang, fuh!! nikmat dia, luar biasa, rasa seperti dipukul sempoi - sempoi ombak , gelunsur pelampung 90 Darjah dan tidak hairan apabila di ajak bermain Go-Kart masih asyik)

Dengan pengorbanan awal, berbayar sekian - sekian ringgit hanya semata - mata nak masuk dan akan keluar . . . , nikmat ini akan dirasai oleh mereka yang berjaya meng"Gelungsur" di tempat yang paling tinggi (walaupun di sogok oleh ikhwah lain yang dah naik kali ke-3,dan alhamdulilh berjaya juga turun), nak tambah kenikmatan apabila setiap mereka yang terlibat dalam penggelunsuran ini merasai nikmat gelungsur dalam keadaan sedar dan terbuka matanya di tambah dengan skill jatuhan di dahulukan kepala, dan paling penting merasa diri dalam keadaan selamat dengan usaha berkali - kali dan bertawakkal setiap kali penggelungsuran berlaku. . . .

Nikmat yang lagi besar, dengan kita merasai Iman dan Islam kita tidak tergugat dengan pancaroba makhluk sekeliling/ cabaran kehilangan pelampong dan kunci bahkan Iman meningkat terhadap Istighfar kita, kesabaran, kewarasan untuk husnuzon dan bantuan persaudaraan dengan menghulurkan material ganti rugi kehilangan kunci terhadap Ikhwah lain... sama sekali diri ku tidak hingin Nikmat ini ditarik dan digauli..

Nikmat yang hilang,
Dalam kes di atas : Nikmat akan hilang tatkala setiap kali penerjunan, air masuk ke Otak... Peh!



Apa itu ukhuwwah..?

Ukhuwwah adalah perhubungan atau pertalian yang dijalin berasaskan sesuatu faktor. Boleh jadi kekeluargaan, sekolah, kampus, agama, kerjaya dan sebagainya. Bezanya ukhuwwah dengan persahabatan atau perkawanan adalah ukhuwwah ini ditaut dengan perhubungan hati; maka taraf ukhuwwah dengan persahabatan adalah ibarat I-Phone Daeng yang ingin dipegang dan ditenyeh oleh jari semua orang (peminat berterusan) dengan Hp sony Uda yang hanya boleh dikeluarkan ketika call dan msg disamping ruang sentuhan jari limited untuk seorang sahaja (peminat kadang-kadang ada).

Dan apa itu ikhwah (Akhawat, for that matter..)..?

Ikhwah adalah orang-orang yang berukhuwwah tadi. Literalnya, ikhwah membawa makna saudara. Seperti firman Allah di dalam surah al-Hujurat:

"Sesungguhnya orang-orang Mukmin itu bersaudara.."

Orang-orang Mukmin saling bersaudara walaupon berlainan bangsa, latar belakang atau derajat keturunan, kerana tautan hati yang menghubungkan mereka adalah lebih kuat dan erat daripada hubungan darah; mereka dihubungkan dengan hubungan aqidah yang cukup mantap.

Dan gelaran ikhwah ini dikuatkan lagi persatuan atau kesamaan fikrah. Lebih spefisik lagi, fikrah haraki, atau fikrah dakwah. Boleh je nak panggil Pak Abdul Azizam Ali si penjual sayur atau En. Azim Umar si peguambela dan peguamcara tu sebagai ikhwah, tapi jarang orang selalu buat  Sebab panggilan ikhwah ini macam special dan Unique; dikhaskan untuk orang-orang yang bergerak di atas jalan dakwah. 

Jadi, kalau nikmat campur ukhuwwah jadi apa..? Dalam bahasa formulanya:

Nikmat + Ukhuwwah = ?

Semalam diberi peluang oleh Allah untuk bertemu sebahagian Ikhwah, bertentang mata dan berkasih mesra dengan ikhwah seluruh Malaysia; ramai antara mereka yang dah lama tak berjumpa.

Nimatnya bertemu mereka.. Aduhai. Tak tergambar oleh kata-kata. Memang Iyeeeaah!! la senang kata. Hilang segala perasaan ke "colleps"an. Malah mata yang rasa mengantuk pun celik secara tiba-tiba apabila dapat bertemu dengan ikhwah ini. Fenomena ini disebut juga sebagai kehangatan ukhuwwah. Huhu.. 

Perasaan ini hanya dapat difahami oleh mereka yang menghargai ukhuwwah di atas jalan dakwah ni. Seriyes, kalau ana tulis satu kitab sekali pun, semata-mata nak perihalkan betapa nikmatnya bertemu ikhwah ini, nescaya ana tidak dapat menggambarkan seratus peratus secara tepat keasyikan ini.  melainkan anda sendiri perlu merasainya...

Jadi anda sudah boleh menjawab persoalan sifir ana tadi bukan..?

Nikmat + Ukhuwwah = ?

Nikmat yang dicampur dengan ukhuwwah jadilah NIKMAT UKHUWWAH..!
(Bergantung kepada keadaan dan situasi, nikmat ukhuwwah ini boleh jadi juga berkuasa tiga, lapan atau tujuh belas)




Terima kasih Allah. Senyum kenyit mata.

"Dan Dia telah menyatukan hati-hati mereka. (Dan ingatlah) walaupun kamu membelanjakan apa yang ada di bumi semuanya, nescaya kamu tidak mampu menyatukan hati-hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana."
[al-Anfal, 8:63] 

( "Dalam Ukhuwah kena ada kenikmatan, baharu kedua-dua tangan saling menepuk, Iyeah!! " )

No comments:

Post a Comment