-MaSiH aDa WaKtU_

-MaSiH aDa WaKtU_

Monday, August 19, 2013

Borak yang membeliakkan mata hati

[ Bila search di Google, word "Jahiliyyah", aku tak sanggup melihatnya, sungguh! Tidak sanggup kerana mereka pasti akan mendakwa ku kelak, biar amal kita yang berbicara ]

Borak - borak Ummat ini berlaku bersama adik ku tingkatan 4 ketika awal syawal 2013.


Ummat ini.

Peristiwa menyanyat hati apabila seekor kucing hitam yang terjatuh dari tingkat 14 oleh tuannya kerana menyangkakan seekor burung gagak telah mendapat liputan luas seantero dunia, ada yang mengecam agar tuan tersebut di bawa ke pengadilan atas hak asasi haiwan-haiwan bersatu, tidak kurang ada yang ingin menuntut di padang Mahsyar, bahkan ada segelintir manusia yang mendoakan di beri taufiq dan hidayah kepada si tuan, video tersebut kurang dari 24 jam di upload telah mendapat "like" lebih dari 100k, apatah lagi orang yang melihat boleh jadi 2 kali ganda lebih (200k). kisah ini, dan peistiwa ini mendapat perhatian yang serius lebih daripada manusia yang di bunuh dengan kejam di Mesir, sembelihan dengan dahsyatnya, pembakaran terhadap kanak – kanak secara hidup setiap hari di Syria, Palestin. Fenomena yang pelik yang manusia sudah tidak dapat mengukur! Kematian seekor kucing hitam yang tidak di sengajai lebih besar berbanding pembunuhan, kematian manusia.
Manusia apa ni??

Peristiwa yang lain, ketika ingin menunaikan solat, makcik – makcik dan banat banat perempuan pasti menutupi dengan telekung putih, bahkan ada telekung yang terus boleh sarung sahaja, rupanya di import dari Maxico dengan harga 50 dolar, hanya untuk telekung!, tidak kurang ada yang bewarna selain putih, pink! Wah!! hitam pun ada, semua ibu – ibu dan dara – dara saling memperagakan telekung masing – masing ketika ingin menunaikan solat di sebuah rumah kampung di kelantan, seusai tamat sahaja solat, keluar sahaja dari rumah dan segala masjid, maka bertebaranlah semula rambut – rambut "free hair". Eh pelik ummat jenis ni! Jadi buat apa tutup aurat full package hanya dalam solat! Allah hanya ada dalam solat je ke? Allah hanya ada 25 minit sehari ke? (5 minit setiap kali solat x 5 waktu solat)? Ini sekular !!

Peristiwa yang terakhir untuk babak ini, selepas Ramadhan maka syawal menjelma, tanda kejayaan tersebut adalah dengan pakaian Taqwa. Justeru perlu kita sambut syawal dengan kegembiraan bersama Tasbih, Tahmid, Takbir, saling bermaafan, solat sunat hari raya. Namun apabila sahaja di-on telibisyen, maka keluarlah segala artis – artis yang memperagakan kegembiraan mereka dengan susuk tubuh badan mereka, gelak ketawa oleh pengacara media, bergaul mesra bersalaman berlainan jantina dengan perasaan ceria di wajahnya, Inikah pakaian taqwa itu!! tidak kurang, Ditayangkan cerita mistik, seram dan hantu akhirnya si penonton kembali takut pada Hantu bukan si-Dia. Habis madrasah Tarbiyah Ramadhan jika begini hasilnya. Aku off telibisyen!!


Sesak, dada kempas kempis tersepit melihat Ummat ku kini!!

Hallo, ni malaysiaaaa, sedar ke??

Adik ku Abid, moga kuat untuk menempuh hari mendatang dengan kefahaman Islam sebenar.


No comments:

Post a Comment