-MaSiH aDa WaKtU_

-MaSiH aDa WaKtU_

Tuesday, April 9, 2013

Akh Itu Menyentuh Qalb Akhnya #19




Whatsup (plan data). Aku bukan fanatic, tapi menyeru, alat yang serius memudahkan! lihat keperluan!

sebuah Dialog di WhatsApp


Akh(A) : Assalamualaikum, ana Akhuka fillah (A)

Akh(B) : Waalaikumsalam, ahlan ya Akhi amhbub sallim Afillah

Akh(A) : Huhu, sungguh janji Dia pastikan ?

Akh(B) : yUp, ah. . . ah pasti akhi

Akh(A) : Sape yang all out Allah akan kasi kemuliaanya padanya . . . sungguh pemergian beliau membekas pada ana, pada "inti" nya .  . . Wallah hi, ini tazkirah paling besar dan paling basah dalam hidup ana!

Akh(B) : Memahami anta akhi, lagilah anta yang dapat sentuhan direct sebagai mutarobbinya.

Akh(A) : kami se-halaqoh, sungguh terkesan, alhamdulillah .  . . . akhi, anta ada di jemput jadi muwajjih mana - mana tak, nak join? he

Akh(B) : erk! ana nak berhenti disebabkan pemergian beliau, boleh tak macam tuh?

Akh(A) : Mana boleh nanti akhi Iman marah.

Akh(B) : Macam mana pulak Bilal tak adzan selepas baginda pergi? sebak akhi . . . (shuh . .  pergi jauh - jauh perasaan ini), macam ni, ana sekarang di Johor, hari tuh dah masuk kuliyah seminggu, then ana colleps semula, masuk wad emergency. PiPi um

Akh(A) : What Akhi! then . . .

Akh(B) : Betul - betui ana keluar wad, terus dapat berita tentang Akhi Iman, apa lagi . . terus pecut ke sana malam tu juga (HUKM)

Akh(A) : Oh, so sekarang anta di mana akhi?

Akh(B) : Esoknya, baru ana pulang ke Johor masuk "penjara" semula, kalau ana stay KL lagi, memang makhluk asing la jumpa mutarobbi, basuh Ikhwah. Tu yang nasihat ikhwah biar mereka tidak di basuh seminggu, then bila ana balik semula ke KL, baru basuh kow - kow, hu, sebabnya agar ana dapat full rest, makan terjaga, tidurnya cukup, beruzlah seketika dari melihat manusia, supaya cover lebih cepat. . . .  Akhi, Dakwah yang berat ini hanya mampu di tanggung oleh tubuh badan yang sihat!, mana aci, ana nak juga, tu yang fokus "cover" sekarang nih!

Akh(A) : Ini quote siapa?, I mean "Dakwah yang berat ini hanya mampu di tanggung oleh tubuh badan yang sihat"

Akh(B) : Quote dari syeikh Hamid dalam mengulas muasafat Tarbiyah part "Qawiyul Jism", antara sebab kenapa ISHAB letak dalam majmu' rasail, Qawiyul Jism yang pertama, sebab inilah akhi!

Akh(A) : Wah! jeles - jeles, andai dapat sedut hammasah dan Ruh antum!

Akh(B) : Insya Allah akhi, ana juga terasa cukup nak menitis air mata, ana biasa bergerak, namun kini, ana di fatrah perlu pasif, ada ikhwah ingatkan ana begini, "Akhi, ada orang kena mujahadahuntuk bergerak,namun ada juga orang yang kena mujahadah untuk berehat" . . . . . Bismillah, untuk enjin lebih tahan lama, ana tahan nafsu lagi seminggu untuk "rehat". Allah hu Akbar!

Akh(A) : Ada juga eh orang yang kena mujahadah untuk berehat! Allah hu~

Akh(B) : Ana bila first dapat word ni, berlinang juga la, sebab seminggu baru masuk U, terus masuk emergency semula! Dr. kata badan ana masih lemah, "u r weak!", ana kata balik, "saya bukan nak tahu sekadar sakit saya, but how to solve it?", So tu yang Dr. bagi rest lagi seminggu. Apa lagi, ikhwah terus Qoror-kan ana, Wajibat ana untuk datang KL semula bila "dah sihat". Ini gampang!, Doakan yang terbaik untuk dakwah ini Akhi!, jika perlu ana awal, maka awalkanlah, jika perlu lagi masa untuk ana "rehat", Allah sabarkanlah diri ana ini.

Akh(A) : Allah. Allah. Sungguh ana dapat iktibar dari kisah ini!

-ME-

No comments:

Post a Comment