-MaSiH aDa WaKtU_

-MaSiH aDa WaKtU_

Tuesday, December 25, 2012

Analisa : menarik minat pendidikan Islam mula dari Sekolah Rendah

Aku sayang akan Masa depan Ummat dan generasi kini, pembaharuannya pada subjek pendidikan Islam mula dari Sekolah Rendah


Mengimbau seawal usia kanak – kanak, satu ketika dahulu, Game Mario sangat mengamit jiwa kanak-kanak, sehingga ada juga remaja dan tidak kurang umur dewasa juga bermain game ini. Hujung 1990-an, tanah air Malaysia tidak sedikit remaja yang bermain game “teamwork” di panggil counter strike, game ini sehingga kini masih memberi kesan kerana terus di update version nya kepada yang semakin mencabar. Game Great Thief Auto (GTA), adalah game generasi berikutnya yang berjaya menarik minat diperingkat semua umur, sehingga kini ia masih popular dan “hidup” pada kamus generasi millennium. DOTA, Black shot dan Pess (game bola) adalah game (seperti candu) seakan “drug” yang membuatkan pemainnya ketagih, walaupun terpaksa mengeluarkan duit, mereka sanggup, game ini di kira berjaya bukan kayu ukur nya ramai yang bermain sahaja, bahkan untuk bermainnya, perlukan tempat yang ada internet, sehingga ke tahap Pengorbanan dengan mengeluarkan duit. Betapa game ini Berjaya menanam unsur ketagih yang dipanggil “drug” kepada anak muda kini. Nah, berjayanya game ini mengaburi minda genarasi kini, namun sayang kerana “Ruh” keTuhanan dan nilai – nilai murni tiada, sekalipun ada, tidak diterjemahkan dalam praktikal kehidupan.

Generasi sebelum ini lagi sudah berminat kepada Game bahkan mereka main kerana kehendak sendiri, bukan kerana arahan atau nasihat mahupun ajakan paksaan sesiapa!!, mereka minat, dan tidak mustahil jika “lahir” Game Islamic pasti menjadi pilihan juga dan boleh diturunkan ke generasi berikutnya”.


            Justeru, Idea untuk cuba diterjemahkan pendidikan islam ini dalam bentuk “game” adalah buah fikiran ahli kumpulan kami dalam subjek Asas Pembudayaan dan Keusahawanan(APK UM), kami brain storm sehingga genap minggu ke-13 kuliyah, kami membentangkan di hadapan, sambutan dan harapan dari pendengar dan kami sendiri agar usaha ini boleh di aplikasikan, Insya Allah kumpulan kami boleh membantu untuk menjadi printis akan usaha ini (jika masih belum ada yang memulakan),

“Andailah game-game unsur ganas, lasak, material yang datang dari barat ini boleh menyebabkan mereka “ketagih”, tidak mustahil game Islamic ini boleh “ketagihkan” mereka. Bukankah lebih baik mereka cenderung kepada game Islamic bukan? Amat sayang jika langsung tiada usaha kerana hakikatnya kini game mendapat sambutan! Apakah kini, sudah ada game Islamic yang update untuk pendidikan Islam? Apakah ia setanding dengan arus perkembangan ideal game hari ini yang sangat memerlukan daya tarikan? Adapun jika ada, adakah berteraskan Tauhid dan terus mengekalkan asas prinsip tersebut? Jika tiada, jadi memang pilihannya mereka akan pilih game ganas, lasak dan material yang datang dari barat!”.

“Jika Kita sendiri tidak hadirkan pilihan di tengah-tengah mereka, jangan salahkan mereka yang “ketagih” bermain game sehingga sanggup ke cybercafe”.

Jika, memang hanya 30 minit sahaja seminggu pengajian Pendidikan Islam di ajar di dalam kelas kerana itu yang difikirkan relevan oleh Pihak berwajib, maka pastinya kita hendakkan 30 minit pendidikan islam itu di ajar dengan muntij (berkesan). Apatah lagi, kita bukan sekadar untuk menghabiskan silibus dan bab demi bab, maka lahirlah ramai manusia yang melalui silibus tanpa tahu kenapa perlu lalui silibus tersebut bahkan tidak boleh aplikasikan dengan tujuan hidup iaitu Ibadah dan Khalifah dan lagi jelek, tidak di praktikkan dalam kehidupan bahkan Jahiliyah terus ada dalam diri. Pada saya, ia perlukan solusi, penulisan saya, bukan sengaja memuntahkan permasalahan, namun sebagai seorang muslim dan rakyat Malaysia, saya sayang akan generasi akan datang, apatah lagi anak bangsa kita kelak, kerana itu sebagai rakyat maharen, saya mencadangkan idea yang saya kira perlu kepada langkah yang serius dan dibuat kajian yang terperinci.

Bagaimana, mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan kesihatan (PJK) berjaya membuatkan murid tertunggu – tunggu setiap minggu untuk bersukan? sedangkan subjek tersebut 30 minit sahaja dan waktunya adalah di waktu pagi sesi persekolahan, namun berjaya di atur dengan baik dan sangat muntij, terkadang tiada guru pun, mereka boleh kawal masa dan main tanpa disuruh. Justeru, adakah mustahil pengajaran dan pembelajaran bagi subjek pendidikan Islam juga mampu membuat sedemikian rupa?, sehingga murid ternanti-nanti dan jatuh cinta dengan madah (subjek) ini.

Contoh situasi game, seperti dalam gambar di bawah. Betapa, sebuah negeri yang  prihatin kepada pelajar dengan memberikan komputer riba kepada setiap murid. Namun persolannya, adakah maksimum penggunaanya? Mana lebih penting komputer riba atau Isi (input) di dalam komputer tersebut? Begitu juga dengan membina masjid, manakah yang lebih penting, membina banyak – banyak masjid atau membina manusia untuk datang ke masjid? Pastinya input (membina orang untuk datang ke masjid), apalah gunanya membina masjid, namun tiada orang yang memenuhinya!!


[Sekadar lontaran Idea 1]
Pengajaran:
   1)      Murid faham, musuh yang nyata bagi manusia adalah Syaitan 
   2)     Murid faham, bahawa ada dalil disebut didalam Al-Quran
   3)     Murid faham, bahawa untuk berhadapan dengannya, perlu kepada senjata (doa)



   [Sekadar lontaran Idea 2] 
   Matlamatnya : Bab 2
   
   Pengajaran:
    1)      Murid faham, ciri – ciri orang munafiq
   2)     Murid faham, bahawa kita perlu hindari sifat (ciri-ciri munafiq) itu supaya tiada dalam diri.
   3)     Murid faham, bahawa untuk berhadapan dengan mereka, perlu melakukan sesuatu

          Iye, barangkali idea ini tidak dapat menyelesaikan kebanyakan masalah terhadap P&P dalam pendidikan Islam, namun sebahagian besarnya mungkin berkesan. Analoginya, seperti Plaza Tol, kebiasaannya bila tiba musim hari perayaan, Plaza Tol pasti akan jem, jadi untuk mengatasi kesesakan ini, di bina alternatif iaitu melalui lorong Smart Tag atau Touch n’go, benar masih jem, namun dapat menyelesaikan sebahagian masalah pemandu, mungkin game ini ada baik dan juga ada buruknya, namun sekurangnya sebahagian murid minat kepadanya, dan ibu bapa dan pihak sekolah juga sekurang-kurangnya berjaya mendatangkan alternatif pilihan game yang ada, iaitu berasaskan tauhid, Islamic dan ada nilai – nilai ketuhanan.

            Analisis kritis, mendalam dan serius perlulah di laksanakan. Jika tajuk ini boleh menjadi salah satu kajian dalam bidang Dr. falasafah, sehingga berjaya di adaptasikan dalam bentuk permainan computer kelak. Saya sangat hargai dan ketahuilah, yang gembira adalah anak-anak generasi akan datang terbentuk dengan menjadi Individu Muslim dari awal lagi. Kami hanya menumpang pahala dan mengucapkan syukur dan tahmid tidak terhingga, namun jika selepas di kritik, bahkan kemudaratannya lebih besar, kami memohon kemaafan dan memuhasabah diri. Ketikia ini, masih belum kelihatan mudaratnya, cubalah dahulu. Generasi kini, inginkan alternatif dan pilihan game computer yang mendatangkan manfaat pada akhirat mereka.

      Wallah hua’lam



No comments:

Post a Comment