Mengimbau
seawal usia kanak – kanak, satu ketika dahulu, Game Mario sangat
mengamit jiwa kanak-kanak, sehingga ada juga remaja dan tidak kurang umur dewasa
juga bermain game ini. Hujung 1990-an, tanah air Malaysia tidak sedikit remaja yang
bermain game “teamwork” di panggil counter strike, game
ini sehingga kini masih memberi kesan kerana terus di update version nya
kepada yang semakin mencabar. Game Great Thief Auto (GTA), adalah
game generasi berikutnya yang berjaya menarik minat diperingkat semua umur,
sehingga kini ia masih popular dan “hidup” pada kamus generasi
millennium. DOTA, Black shot dan Pess (game bola) adalah
game (seperti candu) seakan “drug” yang membuatkan pemainnya ketagih, walaupun
terpaksa mengeluarkan duit, mereka sanggup, game ini di kira berjaya
bukan kayu ukur nya ramai yang bermain sahaja, bahkan untuk bermainnya,
perlukan tempat yang ada internet, sehingga ke tahap Pengorbanan dengan
mengeluarkan duit. Betapa game ini Berjaya menanam unsur ketagih yang dipanggil
“drug” kepada anak muda kini. Nah, berjayanya game ini mengaburi minda
genarasi kini, namun sayang kerana “Ruh” keTuhanan dan nilai – nilai
murni tiada, sekalipun ada, tidak diterjemahkan dalam praktikal kehidupan.
“Generasi sebelum ini lagi
sudah berminat kepada Game bahkan mereka main kerana kehendak sendiri, bukan
kerana arahan atau nasihat mahupun ajakan paksaan sesiapa!!, mereka minat, dan
tidak mustahil jika “lahir” Game Islamic pasti menjadi pilihan juga dan boleh
diturunkan ke generasi berikutnya”.
Justeru, Idea untuk cuba
diterjemahkan pendidikan islam ini dalam bentuk “game” adalah buah
fikiran ahli kumpulan kami dalam subjek Asas Pembudayaan dan Keusahawanan(APK
UM), kami brain storm sehingga genap minggu ke-13 kuliyah, kami
membentangkan di hadapan, sambutan dan harapan dari pendengar dan kami sendiri
agar usaha ini boleh di aplikasikan, Insya Allah kumpulan kami boleh membantu
untuk menjadi printis akan usaha ini (jika masih belum ada yang memulakan),
“Andailah game-game unsur
ganas, lasak, material yang datang dari barat ini boleh menyebabkan mereka
“ketagih”, tidak mustahil game Islamic ini boleh “ketagihkan” mereka. Bukankah
lebih baik mereka cenderung kepada game Islamic bukan? Amat sayang jika
langsung tiada usaha kerana hakikatnya kini game mendapat sambutan! Apakah
kini, sudah ada game Islamic yang update untuk pendidikan Islam? Apakah ia setanding
dengan arus perkembangan ideal game hari ini yang sangat memerlukan daya tarikan?
Adapun jika ada, adakah berteraskan Tauhid dan terus mengekalkan asas prinsip tersebut?
Jika tiada, jadi memang pilihannya mereka akan pilih game ganas, lasak dan
material yang datang dari barat!”.
“Jika Kita sendiri tidak
hadirkan pilihan di tengah-tengah mereka, jangan salahkan mereka yang “ketagih”
bermain game sehingga sanggup ke cybercafe”.
Jika, memang hanya 30 minit
sahaja seminggu pengajian Pendidikan Islam di ajar di dalam kelas kerana itu yang
difikirkan relevan oleh Pihak berwajib, maka pastinya kita hendakkan 30 minit
pendidikan islam itu di ajar dengan muntij (berkesan). Apatah lagi, kita
bukan sekadar untuk menghabiskan silibus dan bab demi bab, maka lahirlah ramai
manusia yang melalui silibus tanpa tahu kenapa perlu lalui silibus tersebut
bahkan tidak boleh aplikasikan dengan tujuan hidup iaitu Ibadah dan Khalifah
dan lagi jelek, tidak di praktikkan dalam kehidupan bahkan Jahiliyah terus ada
dalam diri. Pada saya, ia perlukan solusi, penulisan saya, bukan sengaja memuntahkan
permasalahan, namun sebagai seorang muslim dan rakyat Malaysia, saya sayang
akan generasi akan datang, apatah lagi anak bangsa kita kelak, kerana itu
sebagai rakyat maharen, saya mencadangkan idea yang saya kira perlu kepada
langkah yang serius dan dibuat kajian yang terperinci.
Bagaimana,
mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan kesihatan (PJK) berjaya membuatkan murid
tertunggu – tunggu setiap minggu untuk bersukan? sedangkan subjek tersebut 30
minit sahaja dan waktunya adalah di waktu pagi sesi persekolahan, namun berjaya
di atur dengan baik dan sangat muntij, terkadang tiada guru pun, mereka
boleh kawal masa dan main tanpa disuruh. Justeru, adakah mustahil
pengajaran dan pembelajaran bagi subjek pendidikan Islam juga mampu membuat
sedemikian rupa?, sehingga murid ternanti-nanti dan jatuh cinta dengan madah
(subjek) ini.
Contoh situasi game, seperti
dalam gambar di bawah. Betapa, sebuah negeri yang prihatin kepada pelajar dengan memberikan komputer
riba kepada setiap murid. Namun persolannya, adakah maksimum penggunaanya? Mana
lebih penting komputer riba atau Isi (input) di dalam komputer tersebut? Begitu
juga dengan membina masjid, manakah yang lebih penting, membina banyak – banyak
masjid atau membina manusia untuk datang ke masjid? Pastinya input (membina
orang untuk datang ke masjid), apalah gunanya membina masjid, namun tiada orang
yang memenuhinya!!
[Sekadar lontaran Idea 1]
Pengajaran:
1) Murid faham, musuh yang nyata bagi manusia adalah Syaitan
2) Murid faham, bahawa ada dalil disebut didalam Al-Quran
3) Murid faham, bahawa untuk berhadapan dengannya, perlu kepada
senjata (doa)
[Sekadar lontaran Idea 2]
Matlamatnya : Bab 2
Pengajaran:
1) Murid faham, ciri – ciri orang munafiq
2) Murid faham, bahawa kita perlu hindari sifat (ciri-ciri
munafiq) itu supaya tiada dalam diri.
3) Murid faham, bahawa untuk berhadapan dengan mereka, perlu
melakukan sesuatu
Iye, barangkali idea ini tidak dapat
menyelesaikan kebanyakan masalah terhadap P&P dalam pendidikan Islam, namun
sebahagian besarnya mungkin berkesan. Analoginya, seperti Plaza Tol,
kebiasaannya bila tiba musim hari perayaan, Plaza Tol pasti akan jem, jadi
untuk mengatasi kesesakan ini, di bina alternatif iaitu melalui lorong Smart
Tag atau Touch n’go, benar masih jem, namun dapat menyelesaikan sebahagian
masalah pemandu, mungkin game ini ada baik dan juga ada buruknya, namun sekurangnya
sebahagian murid minat kepadanya, dan ibu bapa dan pihak sekolah juga
sekurang-kurangnya berjaya mendatangkan alternatif pilihan game yang ada, iaitu
berasaskan tauhid, Islamic dan ada nilai – nilai ketuhanan.
Analisis
kritis, mendalam dan serius perlulah di laksanakan. Jika tajuk ini boleh
menjadi salah satu kajian dalam bidang Dr. falasafah, sehingga berjaya di
adaptasikan dalam bentuk permainan computer kelak. Saya sangat hargai dan
ketahuilah, yang gembira adalah anak-anak generasi akan datang terbentuk dengan menjadi Individu Muslim dari awal lagi. Kami hanya
menumpang pahala dan mengucapkan syukur dan tahmid tidak terhingga, namun jika
selepas di kritik, bahkan kemudaratannya lebih besar, kami memohon kemaafan dan
memuhasabah diri. Ketikia ini, masih belum kelihatan mudaratnya, cubalah
dahulu. Generasi kini, inginkan alternatif dan pilihan game computer
yang mendatangkan manfaat pada akhirat mereka.
Wallah
hua’lam
No comments:
Post a Comment